We zien een tempel, of beter gezegd een tempeltje. Of nou ja, is het wel een tempeltje?
Het bouwwerkje dat we zien, wordt ook wel folly genoemd, en werd puur ter decoratie neergezet in 19e-eeuwse tuinen. Zo werd je als wandelaar als het ware voor de gek gehouden (folly betekent dwaas). In De Folly staat zo’n karakteristiek gebouwtje centraal. Maar naar welke werkelijkheid kijken we eigenlijk? De zuilen van de folly komen in beweging. Je ziet en hoort meerdere
gitaristen variaties spelen op het beroemde akkoordenschema van La Folia, een van de oudste thema’s in de Europese muziek. Maar welke gitarist is nu echt en welke een levensgrote projectie? Vindt de gitarist zijn geliefde, of blijkt ze een illusie?
Paul en Menno de Nooijer zorgen voor een verrassend spektakel middels projecties.
Projecties op doeken, doekjes en lichamen.
Fotoanimaties spelen een grote rol. Maar wanneer gaan de foto’s over in video of in realiteit?
Het tempeltje staat symbool voor onze heilige huisjes, onze eigen werkelijkheid die we misschien wel te serieus nemen. In deze gepolariseerde tijd, waarin ieder in zijn eigen waarheidsbubbel leeft, is er sprake van een nieuw soort verzuiling en angst voor eenieder die niet in je eigen zuil past. De Folly neemt dit fenomeen op hilarische wijze op de hak met een wildgroei aan zuilen (of tralies?), beeldschone muziek, gekke animaties en plek voor meer dan een waarheid.
Het vormt zo niet alleen een absurdistische kijk op de kakofonie aan collectieve werkelijkheden waar wij onszelf comfortabel in wentelen én gevangen zitten, maar vooral ook een concertvoorstelling om simpelweg van te genieten.
De makers
Paul en Menno de Nooijer zijn geen doorsnee beeldmakers. De drang om de zichtbare wereld te manipuleren, om de alledaagse werkelijkheid even uit haar verband te halen en in een andere gedaante of ander perspectief te tonen, loopt als een rode draad door al hun fotowerken en films.
Izhar Elias, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs, is een van de meest veelzijdige gitaristen van dit moment. Zijn poëtische stijl en grensverleggende programmering is gefundeerd op uitgebreide verdieping in de historische uitvoeringspraktijk, de kamermuziek en de hedendaagse muziek gecombineerd met multimedia. Izhar heeft samen met Paul en Menno tal van bijzondere live performances gemaak.